Damien Hirst
Hirst werd bekend door zijn werken met geprepareerde dieren en staat te boek als maker van het duurste werk van een levende kunstenaar ooit: ‘For the love of God’, een met voor 16 miljoen aan diamanten ingelegde schedel. De Twente Biënnale vertoont de maatschappelijk geëngageerde werken ‘The Last Supper’ (1999) en ‘The Magnificent Seven’ (editie Gagosian). Op ‘The Last Supper’ staat een geografisch schema afgebeeld van landen die in het bezit zijn van korte- en langeafstandskernwapens. Deze landen worden gesymboliseerd als de discipelen van Christus die het laatste avondmaal gebruiken. Mixed-media werk ‘The Magnificent Seven’ (editie Gagosian) bestaat uit 7 geprinte pingpong ballen in een rood-wit kartonnen doos, met daarop de teksten Theories, Models, Methods, Approaches, Assumptions, Results and Findings. Hiermee bevraagt Hirst de modellen, methodes en resultaten van de kunsttheorie. Het werk is aanleiding voor een debat tijdens het TB symposium op woensdag 18 mei onder leiding van moderator Alex de Vries (oud directeur kunstacademie Den Bosch), met als sprekers o.a. Rob Scholte, Anna Tilroe en Joost Zwagerman.
Hirst is renowned for his work with preserved animals and his work ‘For the love of God’, the most valuable piece ever by a living artist. The Biannual presents his works ‘The last Supper’ and ‘The Magnificent Seven’ (edition Gargosian). Hirst’s critique on art theory will be subject of a debate at the TB Symposium on Wednesday 18 May, moderated by Alex de Vries (former director of the art academy of Den Bosch).
courtesy NP3 www.np3.nu