Electroboutique (RU)
Alexei Shulgin, Roman Minaev en Aristarkh Chernishev
De Russische web-art pionier Alexei Shulgin zorgt met zijn electroboutique voor discussie in de kunstwereld. Puristen vinden dat hij de hedendaagse mediakunst in de uitverkoop zet door gelikte, in oplage geproduceerde creaties in de winkel te verkopen. Maar dat is niet het hele verhaal. Electroboutique streeft ernaar om exclusieve, maar betaalbare objecten te maken, waarin stijl en zorg voor het milieu hand in hand gaan.
Op de Twente Biënnale presenteert electroboutique het enorme lichtsculptuur ‘3G International’, een vertekende iPhone in de vorm van Tatlin’s Monument voor de Derde Internationale. Het is tegelijk een hommage aan de jaren twintig, toen ideeën uit de kunstwereld voor het eerst in productontwerp doordrongen, en een verwijzing naar moderne bedrijven, die hun producten als kunstobjecten presenteren. Het monument voor de 3G verbindt het uitgangspunt en de eindhalte van bijna een eeuw wisselwerking tussen kunst en design.
Russian web-art pioneer Alexei Shulgin shakes up the art world with his electroboutique. While purists think their commercial products downgrade contemporary media art, there’s much more to electroboutique: they strive to join style and care for the environment.
Electroboutique will present the large light sculpture ‘3G International’ at the Twente Biënnale, a distorted iPhone in the shape of Tatlin’s Monument for the Third International. The work refers both to the Twenties, when ideas from the art world where first used in product design, and to modern-day companies, presenting their products as art objects.
3G Courtesy: Safia Al-Rashid